Ads 468x60px

Thursday 8 October 2015

Cara bangunkan bayi newborn untuk menyusu..!!


Tidur Ketika Menyusu  


Si comel yang baru lahir asyik tidur sahaja. Bagaimana hendak  menyusu kalau asyik tidur sahaja? Tidur memang tabiat  semula  jadi  bayi baru lahir. Namun, jangan biarkan bayi anda tertidur  ketika  menyusu, ia  untuk mengelakkan kekurangan susu ibu yang dihasilkan.
Bayi memang memerlukan penyesuaian dengan dunia barunya, ini membuatkan kadang kala dia lebih memerlukan tidur berbanding  menyusu.
Sehingga usianya satu bulan, bayi menghabiskan masa 16.5 jam  sehari  untuk tidur. Si manja masih belum dapat membezakan antara waktu  siang dan malam kerana pola tidurnya belum teratur.
Sepanjang masa eksklusif penyusuan susu ibu, bayi menyusu antara  lapan hingga 12 kali sehari. Dia menyusu selama 10 hingga 30  minit  dengan jarak waktu antara dua hingga tiga jam sekali.
Sekiranya bayi anda terus mengantuk ketika menyusu atau dia  tidur  lebih tiga jam tidak bangun lagi, anda perlu mengejutkan bayi  untuk  menyusu. Jangan dibiarkan dia terus lena tidur!





Tip kejutkan bayi baru lahir bangun menyusu

*Geletek kaki atau telapak tangannya agar dia terjaga waktu  menyusu.
*Buka baju ibu dan bayi dari bahu ke pinggang dan letakkan bayi  diatas badan anda, antara perut dan payu dara. Suhu tubuh ibu
 akan membuatkan bayi terasa hangat sehingga dia terjaga dari  tidur.
*Geletek bibirnya dengan puting susu anda yang telah dibasahi  air  susu untuk menstimulasi dia membuka mulut.
*Dukung bayi dengan kedudukan tegak dan agah bayi dengan  berborak  dengannya.



Rakan Shaklee Anda


Nurul Azrin Binti Hashim
 SMS/WhatsApp/Wechat : 016-2253792
 Emel : puteri2485@gmail.com
 FB Page: Nurin Supplement
 FB Nu Rin

0 comments:

Post a Comment

 

Penafian

Segala maklumat yang terkandung di dalam blog ini adalah berkaitan produk kesihatan Shaklee. Ia bukan bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sekiranya anda menghidap sebarang penyakit sila dapatkan khidmat nasihat dan rawatan daripada doktor dan pakar pemakanan anda.

Sijil Halal Shaklee

Total Pageviews