Ads 468x60px

Monday 1 May 2017

GEMBIRA MENGANDUNG TETAPI......


ANDA KELIRU DENGAN PERASAAN SENDIRI??


Anda telah membuat ujian kehamilan, dan berkongsi berita gembira ini dengan semua orang. Semua orang kata, "Tahniah! Awak pasti sangat gembira!" Ya, anda gembira yang kini anda hamil, tetapi pada masa yang sama, anda tidak begitu teruja. Malah, kadang-kala anda rasa tidak gembira.

Lebih teruk lagi, anda rasa bersalah kerana tidak gembira dan seterusnya menjadi murung. Adakah anda seorang sahaja yang mempunyai perasaan sebegini? Jawapannya tidak. Kira-kira satu dalam 10 wanita mengalaminya semasa hamil.



Bagaimana saya boleh tahu saya mengalami kemurungan?

Tiada simptom-simptom khusus yang menunjukkan anda mengalami kemurungan kerana ia berbeza dari seorang ke seorang yang lain. Walau bagaimanapun jika anda mengalami salah satu daripada simptom-simptom berikut dalam beberapa minggu kebelakangan ini, ini mungkin tanda anda mengalami kemurungan:


  • perasaan sedih, keliru dan putus harapan
  • tidak dapat menumpukan perhatian;
  • sentiasa bimbang;
  • rasa sangat jengkel;
  • masalah tidur;
  • keletihan yang teruk atau berpanjangan;
  • keinginan untuk makan setiap masa atau tiada selera makan langsung;
  • perasaan bahawa tiada apa yang menggembirakan atau menyeronokkan;
  • terfikir untuk membunuh diri atau mencederakan diri sendiri.


Sesetengah simptom ini seperti keletihan dan perubahan dalam corak tidur dan makan juga adalah kesan sampingan kehamilan yang biasa.

Walau bagaimanapun, jika simptom-simptom anda berterusan selama berminggu-minggu atau bulan, dan mula mengganggu kehidupan seharian anda, anda mungkin mengalami kemurungan. Contohnya, jika anda mengalami kesukaran di tempat kerja kerana anda tidak boleh menumpukan perhatian, atau anda rasa sukar menyelesaikan apa-apa tugas di rumah.

Jangan tunggu sehingga anda sampai ke tahap ini sebelum mendapatkan bantuan. Jika anda mempunyai sebarang masalah dalam menangani emosi anda, adalah penting untuk berbincang dengan doktor anda secepat mungkin.



Rakan Shaklee Anda

Nurul Azrin Binti Hashim
 SMS/WhatsApp/Wechat : 016-2253792
 Emel : puteri2485@gmail.com
 FB Page: Nurin Supplement
 FB Nu Rin
  

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease
  
Pick Up/COD Area:

MELAKA‪‎ : Malim,cheng, durian tunggal,  krubong, sungai udang, paya rumput & kawasan sekitarnya.  

0 comments:

Post a Comment

 

Penafian

Segala maklumat yang terkandung di dalam blog ini adalah berkaitan produk kesihatan Shaklee. Ia bukan bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sekiranya anda menghidap sebarang penyakit sila dapatkan khidmat nasihat dan rawatan daripada doktor dan pakar pemakanan anda.

Sijil Halal Shaklee

Total Pageviews